Program filmowy Miasta Słowa /Nagrody Literackiej GDYNIA 2018

Program filmowy Miasta Słowa /Nagrody Literackiej GDYNIA 2018

Dopełnieniem programu literackiego Miasta Słowa / Nagrody Literackiej GDYNIA jest, po raz pierwszy w tym roku, program filmowy. Wybraliśmy filmy dokumentalne – wiele z nich będzie miało w Gdyni swoją premierę - które uzupełniają i poszerzają tematy naszych spotkań z autorami, osadzają je w światowym kontekście. 

 

 

wstęp 11 zł do kupienia w kasach Gdyńskie Centrum Filmowe lub na stronie: www.gdynskiecentrumfilmowe.pl/kino_studyjne

 

Jeśli spotkania z nominowanymi eseistami to i film - esej o osobistym muzeum noblisty Orhana Pamuka, jeśli poezja - to i niezwykle odważna „Poetka z Arabii” na ekranie. Będzie o blokowiskach polskich i brazylijskich, peryferiach naszych i francuskich oraz o maszynach do pisania, o sprawach ważnych, ale też o niczym. Na projekcje zapraszamy do Gdyńskie Centrum Filmowe, które partneruje nam przy tym wydarzeniu.

 

 

PROGRAM FILMOWY

 

27 sierpnia /poniedziałek /godz.20:00

Maszyna do pisania

reż. Doug Nichol, USA, 2016

 

Czy jest coś ważniejszego dla światowej literatury niż maszyna do pisania? Czy istnieje bardziej romantyczny obraz pisarza niż zamyślona postać pochylająca się z pasją nad tym narzędziem pracy? Film przedstawia bogatą kolekcję sprawdzonych i znanych maszyn do pisania, starannie wyselekcjonowanych pod kątem marki i historii, jak również artystów, pisarzy i kolekcjonerów, którzy pozostają niezłomnie lojalni wobec tego urządzenia. Jest wśród nich są Tom Hanks, John Mayer, David McCullough, Sam Shepard i wielu innych zapaleńców, którzy doceniają uroki starej technologii i nie mają zamiaru łatwo i szybko o niej zapomnieć.

 

28 sierpnia /wtorek /godz.20:00

Pixadores

reż. Amir Escandari, Finlandia/Dania/Szwecja, 2014

 

Wyobraź sobie miejsce na Ziemi, w którym biedni i zapomniani przez świat ludzie nie mają szansy na jakikolwiek protest i zmianę w życiu, a śmierć i przemoc są wszechobecne. Przejmujące poczucie beznadziei staje się normą, a brak perspektyw oczywistością. Rządzą tu narkotykowe gangi, a dzieciństwo trwa zazwyczaj bardzo krótko. Dla wielu to dom, a dla innych – fawela Sabão na obrzeżach São Paulo. To między innymi tutaj rozwinął się Pixação – specyficzny anarchistyczny model graffiti, którego twórcy zdobią ściany lub puste budynki charakterystycznymi rysunkami, wykonywanymi sprayem w skomplikowanych warunkach, nierzadko przy pomocy niebezpiecznej wspinaczki, na dużych wysokościach lub w trudno dostępnych miejscach. 

 

29 sierpnia /środa /godz.21:00

Poetka z Arabii

reż. Stefanie Brockhaus, Andreas Wolff, Niemcy, 2017

 

Bronią Hissy Hilal, domorosłej poetki, są słowa. Kobieta decyduje się wziąć udział w telewizyjnym show „Million’s Poet”, nadawanym w Abu Dhabi, największym konkursie poetyckim w świecie arabskim, zdominowanym przez mężczyzn. W swojej poezji Hilal krytykuje patriarchat i ekstremizmy. Nie widzimy przy tym jej twarzy, nie ma paszportu, nie może prowadzić samochodu, każda jej aktywność wymaga zgody męża. Jak zdobyła wiedzę i odwagę, aby zaryzykować swoje życie i wkroczyć na scenę? Oto jej historia.

 

30 sierpnia /czwartek

Muzeum niewinności /godz.21:00

reż. Grant Gee, Wielka Brytania, 2016

 

Turecki laureat Nagrody Nobla Orhan Pamuk założył w 2012 roku w Stambule wyjątkowe i niezwykle osobiste muzeum. Mieści się ono w XIX-wiecznym budynku, w środku pełnej antykwariatów ulicy, w dzielnicy Çukurcuma, a u podstawy ma fikcję. Nazywa się "Muzeum Niewinności" tak jak tytuł pierwszej powieści Pamuka, wydanej w 2008 roku, opowiadającej o pierwszej, najpiękniejszej i nieszczęśliwej miłości. Eksponowane są w nim rozmaite przedmioty, a każdy z nich odzwierciedla inną historię – równie fikcyjną, co prawdziwą. Muzealna kolekcja niewinności składa się z tysiąca elementów i szybko okrzyknięta została atrakcją kulturalną tego miasta, podobną do Hagia Sophii, Wielkiego Bazaru, czy Niebieskiego Meczetu.

 

31 sierpnia /piątek /godz.21:00

Etgar Keret. Oparte na prawdziwej historii

reż. Stephane Kaas, Holandia, 2017

 

Film, który powstał z miłości do opowiadań. Dwóch fanów Etgara Kereta postanawia zrealizować o nim dokument. Spotykają się z jego przyjaciółmi, agentem, rozmawiają z matką, bratem, żoną i samym pisarzem. Podpatrują jego życie, wsłuchują się w opowieści. Mistrz krótkiej prozy okazuje się równie niezwykły i fascynujący, co jego twórczość. Biografia pisarza splata się z książkową narracją, tworząc urokliwą opowieść o człowieku, dla którego sensem życia jest opowiadanie historii. W efekcie na ekranie rodzinne historie przeplatają się z anegdotami znajomych, dokument płynnie przechodzi w fikcję, powaga w absurd, a sam Keret w swoim niepowtarzalnym stylu odgrywa historię własnego życia. 

 

1 września /sobota /godz.14:00

Film o niczym 

reż. Boris Mitic, Serbia/Chorwacja/Francja, 2017

 

Jak pokazać cokolwiek bez jednoczesnego portretowania gadających głów, analiz eksperckich, efektów specjalnych, kulturowych paraleli czy nagłych zwrotów akcji? Tym trudniejszeokazuje się pytanie jak – stosując podobne ograniczenia - pokazać Nic? Film to seria krótkich, głównie statycznych ujęć nakręconych przez 62 operatorów (m.n. Vitalija Mansky’ego i Michaela Glawoggera) w różnych miejscach w 70 krajach, na których widać lub czuć tytułowe Nic. Chodzi o to, aby widz doświadczył pozytywnego potencjału Niczego na swój indywidualny sposób, poprzez czystą kinową przyjemność.

 

2 września /niedziela /godz.12:00

Twarze, plaże  

reż. Agnés Varda, Jr., Francja, 2017

 

Agnès Varda, francuska fotografka i reżyserka filmowa, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara® za całokształt twórczości oraz honorowego Cezara, oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 33. Ona pracowała z Jean-Lukiem Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Łączy ich zamiłowanie do obrazów, a zwłaszcza kwestionowanie sposobu, w jaki są pokazywane. Varda wybrała kino, JR tworzenie fotograficznych galerii na wolnym powietrzu. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast. W ten sposób powstał dokumentalny film drogi - portret zanikających powoli francuskich peryferii i ich mieszkańców.

 

 

Pokazy filmowe odbędą się w ramach festiwalu Miasto Słowa, który towarzyszy Nagrodzie Literackiej GDYNIA 2018. 

 

Info: 

www.nagrodaliterackagdynia.pl

www.facebook.com/nagroda.literacka.gdynia